tirsdag 30. desember 2008

Beste av 2008

Eg liste nå opp ein del kategorier med beste og værste av 2008 av ting eg har lest, sett, hørt osv... E bare ett lite sammendrag av ting eg har oppdaga i løpet av året. Det e viktig å få fram at listene inneholde ikkje bare nye ting, men og eldre ting eg ikkje har oppdaga før i år.

Beste Bøker:

  • Emperor - Conn Iggulden (Ein serie på 4 bøker om Julius Cæsar. E historisk fiction (altså oppdikta hendelser med røtter i virkligheten). Veldig bra og spennande serie om oppveksten og livet te Cæsar)
  • Shannara - Terry Brooks (Ein serie bøker (Har lest 3+4+1 herte) i ein spennande Fantasyverden med Mennesker, alver, gnomer, troll og demoner. Mye spennande lesing med spennende karakterer)
  • Pendragon Cycle - Stephen Lawhead (Serie på 5 bøker (snart lest de 4 første) som handle om Merlin og Arthur (sverdet i stenen, ridderne av det runde bord osv). Har lest denna serien på norsk før, men har gjenoppdaga an på engelsk)
  • Starcraft Ghost: Nova - Keith R.R. DeCandido (Den beste bokå innenfor Starcraft universet herte. For de som like Starcraft så e detta ein kjempegod bok. For de som ikkje like det (eller ikkje kjenne te det) så e det kanskje ikkje såå spennande.

Verste bøker:

  • Frankenstein - Mary Shelley (Var litt god i midten, men ellers tong og lite spennande. Var nesten null handling...)
  • Stardust - Niel Gaiman (Likte du filmen så komme du mest sansunlighvis te å mislika bokå. Mangle den gode humoren, litt for månge groteste situasjoner og rett og slett ein stor skuffelse.)
  • Shadow of the Xel'naga - Gabriel Mesta (Elendig bok i Starcraft universet. Bokå slutte der an starta (Gjennoplive te og med ein av hovedpersonene som blir drept onnerveis). Rettgjennom flaut tåplig bokkonsept. Ikkje var an spennande å lesa heller.... Doooo!!!)

Beste CDer:

  • Ugress - Unicorn (Mye bra norsk electronika (for de som like det), men det var ikkje CDen eg likte best, men alle de bonuslåtene som dokka opp på nettet i sammenheng med platå)
  • The Cat Empire - Alle 4 CDene "The Cat Empire", Two Shoes", "Cities Project" og "So Many Nights" (Detta e gruppå som har DOMINERT alt av ny musikk eg har skaffa meg i år. Komme te å hørra på de i lång tid framover tror eg...)
  • Gnarls Barkley - The Odd Couple (Flott og variert CD med masse god musikk. Alt fra mektige "Open Book", te useriøse "Whatever" og "Blind Mary" te mer seriøse og dødande såre "Who's gonna save my soul now" *snufs*)

Beste Film:

  • Dark Knight (All ære te Heath Ledger som gjør Jokeren om te min favorittskurk nr.1... Årets beste film!)
  • Wall-E (Ikkje så morsom, men utrolig søt og sjarmerande. Eg lo kanskje ein eller to gånger i løpet av filmen, men eg kjeda meg aldri. Fantastisk gjort når det nesten e NULL dialog i filmen.

Verste fim:

  • The Posseidon Adventure (Eg har tidligere dedikert ett innlegg te denna filmen for å få fram kor elendig an e... Tror rett og slett detta e ein av de dårligaste filmene eg har sett på leeeeenge (minst de siste 5 årå... og eg har nokk sett ein del dårlig film)

Beste TV-serie:

  • Chuck (Bra CIA komedie)
  • Eureka (Bra Sci-fi-drama-komedie)
  • The legend of a seeker (Endelig ein god Fantasyserie)
  • Top Gear (Verdens beste og mest underholdene bilprogram!!)

Beste Spill:

  • Football Manager 09 (Eg har ikkje kjøpt så mången spill i år, og iallefall ikkje fotballspill. Eg misslike "sporten" fotball sterkt. E litt merkelig at eg då har blitt hekta på Football Manager då... Ikkje bra...
  • Spore (Greit spill med store muligheter te å laga festlige vesner. Savne likavel dybde i spille (som nå e lika dypt som ein heller grunn sølepytt). E morro å spilla da...)

Ka glede eg meg te neste år?

  • Starcraft II (Oppfølgeren te tidenes beste strategispill!)
  • Diablo III (Oppfølgeren te ein av tidenes beste Hack-and-slash RPG spill.
  • Gran Turismo 5 (Ny versjon av tidenes beste og mest realistiske bilspill simulator... komme te å bli dyrt (må kjøpa spillet, TV, Playstation 3 og Ratt og pedallsett med clutch :P)
  • Framtidige dater (Hadde vert gøy og prøvd ut detta heller merkelige konseptet... Nåken som melde seg frivillig??
  • Tid med venner

 

Blei ei långe lista detta... Eg legge te flerre ting om eg komme på nåke mer som må vær med... E ikkje alt eg komme på ein sein kveld foran PCen... Men det var jo ein del som kom med på listå. 2008 må jo derfor vær et relativt godt år (litt iallefall)

Ingen kommentarer: