søndag 25. januar 2009

Tradisjonen fortsetter…

NRK fortsatte idag sin Melodi Grand Prix tradisjon med delfinale fra Kongsvinger. I ekta MGP stil så har NRK samla sammen 7 artister med heller elendig musikk. E trist siden NRK e mestere te å miksa lyden.

Kvelden starta med “Surferosa” som i seg sjøl e et nåkså sært band. Eg hadde litt forhåpninger at detta konne gi MGP et friskt pust, men… Låtvalget var heller lite spennande og egentlig nåkså daft, tamt og kjedelig… Terningkast 1.

Videre kom “Chicas del Coro” med ein retrosang om men. Litt mer spennande musikk som skilte seg ut, men igjen nokså kjedelig. Det hjalp heller ingenting at sangerene hadde litt vel mye norsk i engelsken sin (reagerte spesielt på et par Øer som ikkje sko vært der). Terningkast 2.

“Kesera” kom på scenen etterpå med ein av de mest tragiske partylåtene eg har hørt (Tror eg har hørt nåke lignande på MPGjr…) Det var bare nåken forstyrra ungdommer som skreik “Party” mens ei eldre dama gaula i bakgrunnen (Nåke som faktisk gjorde sangen vilt mye bedre). Eg føle meg snill og gir denna sangen terningkast 1 (hadde vert 0 hvis de ikkje hadde hatt hu damå som gaula i bakgrunnen)

Artist nr. 4 var “Espen Hana” med ein “old style” låt. Konseptet e bra, men artisten klare ikkje og gjennomføra låtå i det heila tatt. Han klarte så vidt å gjør nåken “moovs” på scenen som fikk han te og se relativt berusa ut… Terningkast 2 (mue på grunn av musikkstilen og kompet…)

Charite fortsatte kvelden videre med 17 ung og nasal sang. Sangen har greit potensiale, men då må an bli songe av nåken som kan ein liten smule (eller et brød på størrelse med Afrika) mer sangteknikk. E trist og si det, men detta var ein av de beste sangene i kveld. Terningkast 2+… (Siden eg ikkje har bilde av terningene så kan eg faktisk gi + på terningkastene mine…)

Så kom trønderen Thomas Brøndbo med ein treig ballade. Teksten var sikkert god den, men eg blei syyykt søvning av låtå (ikkje på ein behagelig positiv måte, men fordi låtå var KJEDELIG). Terningkast 2.

Showet blei slutta av nåken jenter som kalte seg “Velvet” og var mer ein “Old Spice Girls” gruppa. Tragisk og irriterande sang, med et refreng som det kanskje e ein minimal sjanse og få på hjernen. Terningkast 2.

VÆR SÅ SNILL… Går det ann og få nåke musikk i MGP som når over terningkast 2(+)??

Thomas Brøndbo og Velvet gjekk desverre videre te finalen og Espen Hana og Surferosa klarte og kara seg te ein sånn “Siste sjanse” delfinale… Yuippie..

Videre så var det Spelemann Prisen på TV2… Bedre musikk her enn på MGP, men suckish lydmiksing. Månge som fortjente prisene de vant, men desverre mången som ikkje fortjente prisene (eks. Maria Mena). ERLEN BRATLAND VANT INGEN PRIS!!! :D

Thomas og Harald vise igjen kor dyktige programledere de e, men de trekke an kanskje “litt” långt når de komme inn på scenen kun iført mikrofon etter sangen “I like you much better when you’re naked” av Ida Marie.

Nokk syting for i kveld… Må lada opp med mer syting te neste MGP delfinale neste helg. (+ Gullfisken e neste helg og eg har ein liten mistanke om at det kan bli et bra program (spesielt siden de har kasta vekk Sara Natasja Melbye som programleder)).

Ingen kommentarer: