søndag 25. mai 2008

Eurovision 2008

Eg vett at "Melodi Grand Prix" ikkje lenger et program fullt med kvalitetsmusikk, men likavel så e d blitt ein tradisjon. Så lørdag kveld var eg på plass i sofaen med ein pose micropopcorn, TVen på NRK1 og lyden litt for høyt på anlegget, klar te å pina meg gjennom kveldens 25 låter. Te min store forbauselse så var ikkje kvaliteten fult så dårlig i år etter min meining. Istedet for 2 gode låter og 23 dårlige så dokka d opp heile 3 sanger som var gode, 18 middels kjedelige/nøytrale og 4 skikkelig dårlige.

Gode sanger:

  • Danmark (Absolutt best, rolig å behagelig, lett komp og virkelig "Hæppi filing" sang)
  • Portugal (Mektig stykke fra den mektige sangerinnå fra Madeira (Som i tilegg ligne ein heil del på hu onde bleksprutdamå i "Den lille havfruen", med andre ord, ei skikkelig råå dama))
  • Israel (Fantastisk vokal, med et heilt enorm stemmekontroll)

Dårlige sanger:

  • Aserbadjan (hvis d e sånn d skrives... Grusom låt kor to personer konkurrere i å ha det mest skjærande skriket... Får frysninger gjennom heile kroppen bare med tanken)
  • Latvia (Pirater... jippi... skinnande piratantrekk og ikkje minst ein skinnande forkromma plastsabel... Blir nesten flau av å hørra d)
  • Spania (Festlig sang som du e lei av etter 10 sekunder. Sjøl sangens orginale lengde på 1min hadde vært for mye av denna sangen. Litt trist at artisten blei tvonge te å trekka sangen ut te minst 3min då)
  • Tyskland (Sang som konna hatt potensial, men blir ødelagt av artistene. Var ei som heila tiå sang litt for lyst så at det blei falskt, litt idiotisk at det var hu med den mest gjennomtrengande å skarpe stemmen. De 3 andre var heller ikkje de beste kvinlige artistene eg har hørt... off seie eg bare)

De 18 siste sangene var då enten for like, for nøytrale eller sånn middels god (Norge var vel ein blanding av alle 3 syntes eg). Vil likavel trekka fram Frankrike som ein litt festlig låt som var totalt utradisjonell, både i Eurovision sammenheng og i Fransk sammenheng. Modig gjort!

 

Nå e det heldighvis et heilt år te neste gång (Nesten).. Blir vist Eurovision 2009 den 16.Mai 2009 i Russland som klarte å vinna heile driten med ein nåkså veldig nøytral låt... Jauda, så gratullerer te dei.

Ingen kommentarer: