søndag 17. januar 2010

Kokkosnøtthuleprosjekt

Som nevnt i tidligere post så har eg plutselig blitt litt gira på å laga mine egne kokkosnøtthuler te akvariene mine.

På fredag kom endelig pengene inn på konto og eg heiv meg ut i butikkene på ein vill shoppingtur. Turen gjekk innom Biltema kor eg fikk kjøpt meg et kraftig slagbor på 850W for 399,- (art.nr: 17017), et sett med filer (art.nr. 19992) og et sett med kniv, sag og baufil (art.nr. 199521). Eg kjøpte og med vater, vernebriller og strips. Videre gjekk turen innom diverse dagligvarebutikker for å handla inn kokkosnøtter og eg måtte såklart ein liten tur innom dyrebutikken for å kjøpa med meg nåken sommerfuglciklider som eg har sikla på i lengere tid.

Vel hjemma så var det å setta igång med hulelagingå.

kokosnott1

Eg begynte først med å båra hål i kokkosnøttå for å få ut melkå. Ver litt spente siden detta var første gång (som eg kan huska) at eg har håndtert et bårr.

kokosnott2

Neste trinn var å saga kokkosnøttå i to, nåke baufilå tok seg av uten problemer.

kokosnott3

Innmaten blei fjerna ved hjelp av skjei og kniv (begynte med skjei, men fant ut at ein vanlig kjøkkenkniv fungerte mye bedre. Eg skar flerre spor i kokkosmassen før eg sklei kniven inn bak og vridde massen laus i store biter.)

kokosnott4

Inngangshålet blei forstørra ved et par tettborte hull og jevna ut ved hjelp av ein fil.

kokosnott5

Når hulene var ferdige satte eg de te kok i en kjele for å koka ut ein del av fargestoffene som ellers ville havna i akvariet og gitt brunt vann.

kokosnott6

Etterpå blei de skylt i kaldt vann og plassert i akvariene.

kokosnott7

Idag så såg eg at hulå var blitt tatt i bruk. Ikkje av ein av de fantastisk fine sommerfuglciklidene som eg lagte hulene te,

Sommerfugl02

men ein av sverddragerene… Eg får vel bare setta igang å laga flerre hulår eg då…

Sverddrager01

1 kommentar:

Maria sa...

Så flinke du e Trond :-) alltid ekstra kjekt med nåke nytt når d e himalagt!