søndag 29. mars 2009

F1 2009

Idag starte Formel 1 sesongen! Eg kan nasten ikkje beskriva kor mye eg glede meg. Det e ein heil haug med nye regler før årets sesong, for å skapa tettere racing og lavere kostnader. De mest dramatiske endringene e:

  • Motorene må vara dobbelt så lenge som fjordårssesongen (det vil si 4 løp), mottorbytte utenom det blir straffa med ein dårligere startposisjon.
  • Endra aerodynamikk, Bakvingå e mye mindre og frontvingå mye breiere, skape ein heilt aen aerodynamikk en det som har vært de siste årene. Endringen e for å få tettere racing.Sjåførene kan og endra vingene sjøl opp te to gånger per runde.
  • Slicks dekk e lov igjen!!! For de som trenge mer forklaring på detta så vil det si dekk uten nåken form for spor/riller.
  • KERS. Et system som kan aktiverast av fører. Et system som gir sjåføren ein ekstra 85 Hk når det e aktivert. Etter det eg har lest så kan sjåførene bruka detta 6.6 sekunder hver runde.

Eg e ekstremt spent på årets sesong. Det e første gång på lenge at reglene har hatt ein så drastisk endring og eg føle at de fleste regelendrinene ser veldig positive ut (fra ein tilskuers synspunkt).

Dagens løp e i Australia og e allerede ferdigkjørt (starta vist kl. 8 idag (norsk tid) og blei vist på viasat sport (ein kanal eg ikkje har). Heldighvis så vise se sendingen i reprise på ein kanal eg faktisk har. Nemmelig på SportN kl 20.30. Løpet e det førsta av 18 i årets sesong. E lika mången lag som det var ifjor. Alle hette og det samma som før (utenom Honda som nå ikkje hette Honda lenger).

Tror detta kan bli bra!

Ingen kommentarer: