søndag 29. april 2012

Det spirer og gror


Ifjor starta eg et hageprosjekt, nemmelig “Smakfullt i Urner”. Eg kan med glede meddela at alt eg planta i urnene i fjor har overlevd vinteren å e igjen i full gang med spiringen.
Siden alt blei planta i fjor så var ikkje resultatene då så heilt store, men eg ser allerede ein god forbedring allerede.

Først: Gressløk:
Gresslok1

Det som var tre strå med gressløk har i år blitt te tre små tuer. De e litt spinkle og ser litt triste ut endå, men eg tror det vil komma seg. Eg tror at eg allerede ska begynna å høsta inn de lengste stråene, hakka de opp og legga de i ein boks i fryseren. Eg håpe detta vil fremprovosera nye friske skudd.

Månedsjordbær:

Manedsbaer1

Plantene har begynt å kvikna te igjen. De var ikkje så store når snøen kom så at de har overlevd i det heila tatt synes eg e fantastisk. Eg e litt bekymra om de får nokk sol (har sol fra ca. kl. 06 til ca. kl. 13), men ska prøva å søka litt på nettet og se om det holde.

Manedsbaer2

Rabarbra:

Detta var det eg var mest spent på i fjor, ville rabarbraen trives i ei urna? Fåreløpig så ser svaret ut te å være et stort JA. Då rabarbraen i fjor hadde 4-5 stilker så har an nå nesten 20. Det virke som planten har delt seg i 3 og ser ut te å stortrives.

Rabarbra1

Eg sjekke at jorda e fuktig hver dag og ska gå te innkjøp av nåke plantenæring så jorda hode seg god og næringsrik. Eg e frista te å utvida med et par urner i løpet av våren/tidlig sommer. Ein ska få plass te ramsløk og eg vurdere å setta opp ein med plukksalat i tillegg.
Det e gøy å se at eg klare nåke innen hage/planter, eg har tidligere slitt med å holda liv i nåkså hardføre inneplanter. Om folk har råd og tips evt. forslag om nye planter så sleng de inn i kommentarfeltet!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Reddiker er lett å få til, og smaker godt på kvitost.

Unknown sa...

Reddiker har vært vurdert. Kan være de tar plassen til plukksalaten... Må tenke litt her.

-Lervåg- sa...

Persille, Basilikum, Oregano, Rosmarin, sitronmelisse, mynte...